Xbox360 یا PS3 کدام یک ؟
یکی از مشغله هایی که در این ایام ذهن همه را به خود مشغول نموده این نکته است که از بین این دو کنسول قدرتمند و زیبا کدامیک را برای خرید انتخاب نمایند ؟
در این مقاله سعی بر این شده است که نقات ضعف و قوت این کنسول ها را مورد بحث قرار داده و راه را برای یک انتخاب آگاهانه برای شما عزیزان هموار نمائیم .
نکاتی که برای خرید یک کنسول به آن توجه می کنیم عبارتند از اینکه کدام کنسول از نظر گرافیکی در سطح بالاتری قرار دارد و اینکه کدام کنسول بازی اختصاصی بیشتری دارد و در نهایت اینکه از نظر سخت افزاری کدام یک از کنسول ها قدرتمند تر است.
لطفا برای خواندن کل مطلب به ادامه ی مطلب برید.
ایکس باکس 360 نماینده ی مایکروسافت در این رقابت است . کنسولی ساده از نظر ظاهری با مشکلات بسیار زیاد سخت افزاری و آمار خرابی فوق العاده مایوس کننده ، اما چه دلیلی باعث شده که مایکروسافت گوی سبقت را از رقیب قدرتمند خود برباید ؟
در این مقاله قصد نداریم تا بایک سری ارقام و اعداد شما عزیزان را گیج نمائیم ، صرفا با بیانی ساده قصد بر این داریم که انتخاب آگاهانه را برای شما عزیزان فراهم نمائیم .
همه ی شما دوستان تا به حال نام IBM را کم یا بیش شنیده اید و در مورد این شرکت اطلاعاتی دارید.
IBM از جانب شرکت سونی وظیفه ی تحقیق ، طراحی وساخت ( به عبارت تحقیق دقت داشته باشید) پردازنده ای را بر عهده داشت که بتواند قدرتمند ترین مغز متفکری باشد که تا آن تاریخ در یک دستگاه الکترونیکی گنجانده شده بود . پردازنده ای با سرعتی 60 برابر کنسول قبلی یعنی Playstation 2 ، پردازنده ای با توانی فوق العاده که نقل قول یک جمله از جانب سونی بهترین راه توصیف آن است :
« با تمام توانایی که مغز آدمی داراست ، آیا Cell از شما هم باهوش تر است ؟»
تولیدی استثنایی و در عین حال بسیار گران قیمت . در این حین مایکروسافت نیز تقاضای تولید یک پردازنده را باقدرتی تقریبا در حد و اندازه های CELL به IBM داد . اینجا بود که مایکرو از هزینه ای که سونی برای تحقیقات پردازنده اش پرداخت کرده بود به سوی خود استفاده نمود و پردازنده ی 3 هسته ای ایکس باکس 360 خلق شد . در این بین مذاکرات بسیاری بر سر این موضوع که قدرت کدام پردازنده بیشتر بوده و توان پروسس کردن کدام کنسول برتر است پیش آمده که به جرات می توان گفت برنده ی این رقابت چیزی نیست به جز CELL اما آیا PS3 توانسته است از این سوپر پروسسور بیشترین استفاده را بنماید ؟
Cell را میتوان یک پردازنده ی کامپوننت دانست اما منظور از پردازنده ی کامپوننت چیست ؟ اگر در رابطه با پروسسور های Pc اطلاعی داشته باشید از حدود 4 سال پیش نسل دوم CPU ها تحت عنوان Pentium D وارد بازار شدند که از دوهسته بهره میبردند اما منظور از دوهسته چیست ؟ آیا به این معناست که به عنوان مثال شما برای اجرای یک فایل تصویری بعد از کلیک بر روی فرمان پخش هر دو پردازنده ی شما شروع به کار میکنند تا فیلم شما با سرعت بیشتری پخش شود ؟! این موضوع تا حدودی نا معقول به نظر می رسد؟ آیا سرعت یک پروسسور پنتیوم 4 برای اجرای سریع و بدون مشکل یک فایل تصویری کافی نیست ؟ البته هست ! پس دلیل طراحی این نوع جدید پروسسور چیست ؟ در پردازنده های چند هسته ای هر یک از این هسته ها مسئولیتی را بر عهده دارند یکی پردازش و پشتیبانی از سیستم عامل ، دیگری پشتیبانی از محاسبات ممیزی شناور ، دیگری پردازش و کد گذاری صدا و تصویر و ... در این حالت اگر شما چند هسته ی قدرتمند داشته باشید که هر کدام به کاری گماشته شده باشند ، می توانید بگوئید پردازنده ی قدرتمندی دارید که نیاز های شما را برطرف میکند . بعد از این توضیح مختصر من دوباره به این نکته بر میگردم که CELL یک پردازنده ی کامپوننت است که از 7 ریز تراشه ( هسته ) تشکیل شده که هر کدام مسئولیتی را بر عهده دارند و این مجموع ریز تراشه ها هستند که ابر پردازنده ی PS3 را می سازند .
بعد از این گمانه زنی ها تشخیص را به شما میسپاریم که آیا یک پردازنده ی 3 هسته ای شانسی در مقابل یک پردازنده ی 7 هسته ای دارد ؟
البته این نکته بسیار مهم است که یک پردازنده ی به این ابهت بسیار به کار و تلاش و پیشرفت علم نیاز دارد تا بتوان حد اکثر استفاده از آن را برد . همین مقایسه ی ساده کافی است تا ما شما را به خرید یک کنسول PS3 ترغیب کنیم ، صد البته عوامل دیگری نیز وجود دارند که در زیر به آنها اشاره می کنیم :
بیائید بحث در رابطه با سخت افزار را که بسیار بحث جذاب و پیچیده ای است ، سریع تر کامل کنیم و سراغ بخش بعدی برویم .
تجربه ثابت نموده که همواره شرکت سونی از برترین تکنولوژی روز برای ساخت کنسول های خود استفاده کرده است . ما در گذشته تکنولوژی PS1 را دیدیم که دنیای کارتریج کنسولهای خانگی را پایان داد و لوح فشرده را وارد صنعت کنسول های بازی کرد ، بعد از آن تکنولوژی DVD بود که باعث به وجود آمدن یک جهش گرافیکی فوق العاده محسوس در صنعت کنسول های خانگی شد و در نهایت سونی با استفاده از تکنولوژ ی فوق العاده پیشرفته BD یا Blueray Disk دریچه ی جدیدی به دنیای کنسول های بازی خانگی گشود . استفاده از آخرین تکنولوژی روز دنیا از جمله مهم ترین عواملی بود ه است که باعث گرانقیمت بودن این کنسول شده است .
سیستم عامل بسیار ساده و کاربری آسان ، در اختیار قراردادن حجم هارد دیسک به منظور ذخیره ی عکس ، فیلم ، موسقی و قدرت بالای Cell در اجرای عنواع گوناگون فرمتهای صوتی و تصویری از جمله عواملی هستند که PS3 را به یک انتخاب رویائی تبدیل کرده اند ولیکن بعد از این همه تعریف و تمجید اگر شما یک عزیز هموطن هستید که از ما برای خرید کنسول نظر خواهی کرده اید و بر سر دوراهی خرید ایکس باکس 360 و یا پلی استیشن 3 مانده اید نظر ما در این رابطه این است :
اگر شما محدودیت مالی دارید و به دنبال دستگاهی برای بازی با کیفیت فوق العاده مطلوب میگردید و امکان خرید هر دوی این کنسول ها را ندارید من به شما XBOX360 را پیشنهاد می کنم. اما چرا !!؟
اولین عاملی که باعث برتری xbox360 نسبت به PS3 می شود این است که کنسول مایکروسافت از تکنولوژی Direct X برای اجرای بازی ها استفاده می کند حال آنکه تکنولوژی PS3 برای اجرای نرم افزار های گرافیکی Open Gl است .
Direct x چیست ؟
مجموعه ای از نرم افزار های به هم پیوسته با نام اختصاری ( APSI) است که در زمینه ی پردازش و اجرای فایلهای صوتی و تصویری با یکدیگر در تعاملند که صد البته بیشتر این فعالیت در زمینه ی ساخت و گسترش نرم افزار های گرافیکی و بازی های رایانه ای است . به عنوان مثال در اینجا میتوان از Direct 3D یا Direct draw و یا Direct music نام برد . از این گفته میتوان به این نکته رسید که X موجود در Direct X نشان دهنده ی این مجموعه از نرم افزارهاست و نکته ی جالب تر اینکه مایکروسافت نام کنسول های بازی خود را ( Xbox , Xbox360 ) به این دلیل با ایکس آغاز نموده که به مصرف کنند این نکته را نشان دهد که سیستم اجرائی این کنسول ها بر مبنای Direct X کدبندی شده که به جرات می توان گفت برترین مجموعه در زمینه ی اجرای تصویر و کد گذاری برای اجرای بازی است .
Open Gl چیست ؟
در برابر مایکروسافت و دایرکت ایکس این تکنولوژی برای تولید تصاویر دو بعدی و سه بعدی مورد استفاده قرار میگیرد . تکنولوژی Open Gl توسط شرکت Silicon graphic تولید شده و اکثرا برای نرم افزار های طراحی ساختمان از جمله Safe , Etabs ، نرم افزار های طراحی از جمله CAD و نرم افزار های شبیه سازی پرواز مورد استفاده قرار می گیرد . البته از جمله عناوین بازی که با این تکنولوژی ساخته شده اند می توان به بازی Call of duty اشاره کرد . نکته ای که در اینجا بسیار حائز اهمیت است دشوار تر بودن استفاده از این تکنولوژی به طور مجزا نسبت به Direct X است چرا که در صنعت نرم افزار های کامپیوتری عموما این دو تکنولوژی به صورت متمم به کار گرفته میشوند ولیکن رقابت بین سونی و مایکروسافت باعث تحمیل این فشار به تولید کننده گان بازی شده است و این نکته یکی از عناصر اصلی این ایدئولوژی است که صنعت بازی های کامپیوتری به سمت تک کنسولی شدن پیش میرود . این دشواری استفاده از Open Gl نسبت به Direct X است که اغلب بازیسازان برای ساخت و طراحی بازی های مولتی پلتفرم استفاده از Direct X را به Open Gl ترجیح میدهند . نا گفته نماند که مزیت بسیار جالب Open Gl این است که تا زمانی که سخت افزار مورد نظر توانائی اجرا و پردازش را داشته باشد می توان گرافیک های بهتر و جلوه های تصویری جدید تر و بهتری راخلق کرد که این عامل نشان دهنده ی این موضوع مهم است که :
Ps3 کنسول آینده ی بازی های رایانه ای است و ایکس باکس 360 دستگاه زمان حال .
یعنی با توجه به اینکه مایکروسافت بزرگترین غول نرم افزار دنیاست و با توجه به این عامل که Direct X در رقابت با Open Gl سر تر است و با توجه به ساده تر بودن استفاده از مجموعه ی Direct X برای طراحی و توسعه ی بازی های رایانه ای و با توجه به قشر عظیمی از بازی های مولتی پلتفرم و لایسنس شدن اکثر بازی های اختصاصی PS3 برای Xbox 360 نتیجه ای که میتوان گرفت این است که در بازه ی زمانی کنونی انتخاب ایکس باکس 360 به نسبت PS3 بسیار منطقی تر است .
جالب اینجاست که مایکروسافت نیز با تکیه بر این مزیت ها و همچنین در اختیار داشتن و پشتیبانی از قویترین جامعه ی اینترنتی یا همان Xbox live و صد البته با بهره گیری از تاثیر بسیار زیاد تبلیغات توانسته است علاوه بر پوشش گذاشتن بر عجیب و پر عیب ترین سخت افزار اجرای بازی های رایانه ای رقابت نسل حاضر کنسول های بازی را به نفع خود پیش ببرد .
برای اجرای یک بازی به بهترین نحو ما به سه عامل سخت افزار ، سیستم عامل و پشتیبانی نرم افزاری نیازمندیم . اگر سیستم عاملی ساده و در عین حال قدرتمند در اختیار نباشد و پشتیبانی نرم افزاری وجود نداشته باشد ، قدرتمند ترین سخت افزار ها هم نمی توانند کاری از پیش ببرند . مایکروسافت توانسته است با استفاده از سخت افزاری به نسبت ساده تر ولی هم تراز قرار دادن آن با دوعامل دیگر که در سطحی بالاتر از رقیب قرار گرفته اند نتیجه ای بهتر کسب کند . این بسیار عامل ناراحت کننده ای است که ابر کامپیوتری همچون PS3 به دلیل ضعف در نرم افزار و در اختیار نداشتن گیم های قدرتمند اینگونه در سایه ی Xbox 360 قرار گیرد .
مهمترین عامل خرید Xbox360 در ایران به جای خرید PS3 :
دلیل این امر که من در ایران به مصرف کننده، ایکس باکس را پیشنهاد می کنم Mod یا ( کپی خور ) بودن آن است که به دلیل عضویت نداشتن ایران در سازمان تجارت جهانی ما می توانیم بازی های این کنسول را به صورت کپی به قیمتی بین 3 تا 7 هزار تومان تهیه نمائیم اما چون PS3 تا به حال Mod نشده است و قابلیت اجرای بازی های کپی را ندارد و با توجه به اینکه اگر چنین اتفاقی رخ دهد قیمت مواد خام مورد نیاز برای تهیه ی عناوین کپی بالاست ، توصیه ی من به شما خرید Xbox 360 است، اما هرگز این گفته را فراموش نکنید که :
Xbox360 دستگاه حال حاضر است حال آنکه PS3 به آینده تعلق دارد.
برچسبها : Xbox360 یا PS3 کدام یک ؟,Xbox360 یا PS3؟,مقایسه ی Xbox360 با PS3